Cu fiecare nouă întâlnire pe care o avem cu tinerii putem observa cu ușurință nevoia acestora de a-şi forma o gândire şi o cultură cu perspectivă ecologică care să conducă, pe viitor, la responsabilizarea acestora în ceea ce priveşte protejarea mediului înconjurător. Întâlnirile de conștientizare şi informare, editarea de materiale educaționale şi informative şi prin jocuri care reprezintă instrumentele potrivite pentru formarea unei astfel de gândiri.
În acest scop, am organizat, în data de 05.10.2018, începând cu ora 10.00, o nouă întâlnire de educație în Şcoala Gimnazială „Dimitrie Gusti” Nereju, pentru un nou grup de 23 de elevi din clasele III-V.
Prezentarea a constat atât în familiarizarea elevilor cu noţiuni generale din domeniul protecţiei mediului şi cu caracteristicile ariei naturale vizate de proiect, cât şi în implicarea acestora în jocuri educative pe teme ecologice, care să îi ajute să asimileze mai uşor aceste informaţii şi să înveţe comportamente adecvate protejării naturii.
Echipa a prezentat elevilor speciile protejate de animale din aria naturală Căldările Zăbalei, copiii fiind interesaţi mai ales de două din speciile de mamifere (urs şi lup), deoarece comunitatea locală acuză uneori pagube realizate de unele dintre ele în rândul animalelor domestice. Echipa le-a explicat acestora că printre motivele acestor întâmplări se numără diminuarea hranei animalelor sălbatice din habitatele naturale ale acestora, apropierea prea mare dintre teritoriul ocupat de unele localităţi şi habitatele forestiere, tăierile ilegale şi distrugerea parţială a mediului de viaţă al unor specii. Astfel, copiii au conştientizat faptul că exemplarele dintr-o anumită specie, fie de animal fie de plantă, nu trăiesc izolat, ci se află în permanentă interacţiune cu exemplarele din cadrul aceleaşi specii sau din alte specii, iar natura trebuie privită ca pe un întreg sistem în care elementele sunt interdependente, omul fiind direct responsabil pentru continuarea funcţionării corecte a acestui sistem.
Întâlnirea a continuat cu învăţarea prin intermediul jocului. Bazate pe teme ecologice, jocurile propuse copiilor le-au stârnit curiozitatea şi amuzamentul, le-au stimulat vigilenţa, concentrarea, viteza de reacţie, copiii au asimilat rapid şi cu plăcere numeroase informaţii legate de protejarea mediului, în plus faţă de ceea ce au învăţat în cadrul orelor de la clasă, au reuşit să identifice mesajele-capcană şi au găsit rezolvări adecvate.
Astfel, s-a dovedit că tematica şi interactivitatea sporită a prezentării au contribuit la îndeplinirea obiectivului acestei întâlniri: creșterea nivelului de educație și conștientizare a elevilor din localitate asupra importanței cunoașterii și adoptării unui comportament responsabil față de conservarea biodiversității.